Rig en parachute kopen

Op een gegeven moment wordt het tijd om voor eigen materiaal te kijken, zo ook bij mij. Na mijn AFF opleiding heb ik nog een aantal sprongen gemaakt met huur materiaal. Toen ik op de club aangaf dat ik materiaal wilde gaan aanschaffen werd mij al een set in mijn handen gedrukt.

Voor de lol het setje gepast en gevraagd of het goed zat. Dat was het geval. Maar toen de rest. Wat zit erin? Een paar vragen die goed zijn om altijd te stellen:

  • De automaat. Welk type, leeftijd, komt er onderhoud aan?
  • De reserve parachute. Grootte, naam/type, leeftijd, hoe vaak gebruikt, waterschade gehad, andere bijzonderheden?
  • Met de main parachute is meer gevlogen. Het is naast de keywords die bij de reserve staan ook handig om te vragen hoeveel sprongen er op de lijnen staan. Dan kun je meteen vragen hoe lang deze nog mee kunnen. Het is raadzaam het type lijnen op te zoeken en na te gaan hoeveel sprongen deze lijnen kunnen hebben.
  • Het rig laat van alles zien, is het zanderig, verkleurd, vies? Hoe is de eigenaar er mee omgegaan? Wat is de leeftijd?  Daarnaast wil je de technische specificaties weten: wat past er in aan main en reserve? Meestal passen er meerdere maten parachutes in. Welk merk en type chutes passen erin? Zijn er dingen veranderd aan het rig? Niet alle rigs zijn freeflyproof, houdt hier rekening mee als je wilt freeflyen.
  • Daarnaast heeft een set papieren. Alle onderdelen hebben een kaartje met daarop de informatie over het onderdeel en wie wanneer onderhoud heeft uitgevoerd.

Natuurlijk ga je het materiaal passen. Laat anderen ernaar kijken als je het rig aan hebt. Er zijn een aantal zaken die wederom belangrijk zijn:

  • Ten eerste moet het materiaal lekker zitten. Pas het met een vulling, bij voorkeur de main en reserve.
  • De borstband moet dicht kunnen en op de juiste hoogte zitten. Dit geldt voornamelijk voor vrouwen. De borstband moet op of boven de borsten zitten. Om eventuele pijnlijke zaken te voorkomen.
  • De band vanaf de onderkant van het rig naar de beenbanden hoort recht te zijn. Een kleine knik mag, maar niet te veel.
  • Je moet bij het balletje/ klosje/kussentje kunnen om de pilot te trekken.
  • Het afwerpkussentje en de hendel/ het kussentje van de reserve moeten gemakkelijk te pakken zijn. Het fijnst is natuurlijk  als je deze ook kunt zien als je ze pakt (dit is ook afhankelijk van het soort helm).
  • Als je het rig hebt dichtgemaakt vraag je aan iemand het rig op te tillen aan de schouderbanden. Het mag niet te veel omhoog komen. Anders is het rig te groot.
  • Zoek op internet informatie over de vliegkarakteristieken van de chute(s), eventuele bijzonderheden van het rig/ chutes etc..Je kunt ook wat filmpjes bekijken over het materiaal. Vraag aan mensen op de club over de karakteristieken van het materiaal.

En de belangrijkste tips:

  • En als het kan… maak er een aantal proefsprongen mee! Dan kun je de koepel uitproberen en voelen hoe het rig zit in de lucht.
  • Ga bij een rigger langs om een prijs te bepalen, ga desnoods bij twee riggers langs om te prijs te bepalen. Zij kunnen tevens kijken of het materiaal goed zit.

Kortom: besluit je materiaal aan te schaffen praat er over met anderen. Vaak weten zij iemand die iets heeft liggen. Laat het materiaal bekijken door anderen. Test het materiaal als het kan uit!

Nog een noot: Koop niet te snel je eigen materiaal en laat je niet zomaar overhalen. Denk na over wat je wilt en wat je uit wilt geven. Het is jouw geld en straks jouw materiaal. Je moet er wel plezier van hebben!

CU next time, dan weer een ander stukje over parachutespringen.

Blue skies,

Fanny
ps. bovenstaande zaken zijn gebaseerd op eigen ervaringen en alles wat ik heb geleerd in mijn springcarrière. Heb je aanvullingen, laat het me weten via een comment!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s