cypres2-main-unit_1

AAD’s en hun verschillen in activatiehoogtes

Er zijn een aantal AAD’s toegestaan in Nederland. Dit zijn de FXC 12000, de Vigil I en II en Cypres 1 en 2.

De FXC wordt veel gebruikt voor leerlingen, met name bij static line sprongen. Het is een mechanisch apparaat, in tegenstelling tot de Cypres en Vigil. De FXC bestaat uit 2 delen: het afstelmechanisme aan de buitenkant en de hoofdkast in de reserve container. In het afstelmechanisme zitten een aantal dingen:  Het luchtdicht balgje, dit zet uit wanneer je gaat stijgen. Als je daalt, wordt het balgje weer samengedrukt tot de originele grootte. Het balgje zorgt ervoor dat er een klepje kan bewegen, dat toevoer van lucht mogelijk maakt in de slag naar de hoofdkast. De knop aan de zijkant van de FXC is aan en uit te zetten. Aan de onderkant kun je de FXC bijstellen, zodat je de activatie hoogte van het apparaat kunt instellen.

In de reservecontainer zit de hoofdkamer. Hierin zit het gedeelte dat er voor zorgt dat de reserve pin getrokken wordt als de druktoename te groot is. De techniek die hiervoor zorgt werkt als volgt:

  • In de hoofdkast zit een luchtdrukgedeelte met twee balastkamers en twee andere kamers, A & B.  De laatste 2 zijn gescheiden door een membraan. Door deze kamers stroomt gelijkmatig lucht en de luchtdruk aan beide zijden van het membraan blijft gelijk. Er blijft evenwicht in de kamers A & B.
  • Indien er niet wordt geopend op de hoogte dat de FXC staat afgesteld, dan gaat het balgje in het afstelmechanisme omlaag en kan de lucht door de verbindingsslang naar de hoofdbalastkamer stromen. Hierdoor ontstaat er een plotselinge drukstijging in de hoofdbalastkamer. Dit zorgt voor een drukverschil tussen de kamers A & B. De beweging tussen deze kamers wordt doorgegeven via een aantal hevels en activeert de borging van de veer. De veer ontspant en zorgt ervoor dat de pin uit de reserve container wordt getrokken.

Het apparaat heeft zijn werking bewezen. Het is wel zo dat de FXC niet geheel nauwkeurig is. Het mechanisme kan ‘ op springen staan’ als er laag wordt geopend. Daarom moet een FXC altijd worden gecontroleerd bij een low-pull, hij kan bij het minste al de reserve-pin eruit trekken.

Cypres en Vigil.

Deze twee apparaten zijn een stuk kleiner en bestaan uit een controller, process-unit en de release unit, de cutter. Beide apparaten werken op eenzelfde manier, ze snijden op een bepaalde hoogte bij een bepaalde snelheid de loop van de reservecontainer door.

De activatiehoogtes van de Cypres zijn: (nadat men boven 1500 FT AGL is geweest):

  • Expert Cypres: 750 FT boven AGL bij een snelheid hoger dan 78 MPH/ 35 m/sec.
  • Tandem Cypres: 1900 FT boven AGL bij een snelheid hoger dan  78 MPH/ 35 m/sec.
  • Student Cypres: 750 FT boven AGL bij een snelheid hoger dan 29 MPH/ 13 m/sec. Deze Cypres moet altijd uit als men met het vliegtuig gaat dalen vanwege de lagere activatiesnelheid.
  • Speed Cypres: 750 FT boven AGL bij een snelheid hoger dan 96 MPH/ 43 m/sec. De Cypres is speciaal ontwikkeld voor parachutisten die high-speed canopies vliegen. De  AAD stopt met zijn werking onder de 330 FT, zodat de swoopers hun draaien op volle snelheid kunnen maken. Anders kan er een Cypres fire ontstaan in een draai, waarbij de snelheid boven de 78 MPH komt.

De activatie hoogtes van de Vigil zijn:

  • Pro:  840 FT-1.100 FT bij een snelheid van 35 m/sec – 78+MPH
  • Student: 1.040 FT-1.300 FT bij een snelheid van 20+m/sec – 45+MPH
  • Tandem: 2.040 FT-2.300 FT bij een snelheid van 35+ m/sec – 78+MPH

Dit is ook stof voor je C brevet, daarom heb ik het ook geschreven.. CU!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s