Waarom zou je een reline op je chute laten uitvoeren?

Pang! Je kijkt omhoog en ziet iets bungelen. Een lijn die gesprongen is. Meestal zijn de lijnen op of je hebt een rare opening gehad. Maar ik wil het hebben over het nut van een reline. Als lijnen knappen door slijtage, is het duidelijk, je had je chute eerder moeten relinen punt.

Mijn parachute Verse lijnenwas ook toe aan een reline. Dat was te merken in de flare en in de reactiesnelheid van de koepel.  Je ziet ook aan de lijnen of je chute toe is aan nieuwe. Ze worden grauw, rafelig. Dat rafwlige komt door de grommits van je slider die er overheen schuren. Daardoor kunnen lijnen ook krimpen, met als gevolg dat je parachute out of trim kan komen te staan. Als je chute lang out of trim is kan deze permanent beschadigd raken. Dan heb je leuk decoratie materiaal…

Daarom is het goed om bij de aankoop van een tweedehands parachute te vragen hoeveel sprongen er op de lijnen staan.

De reline wordt uitgevoerd door een rigger, hij haalt de oude lijnen eraf en knoopt de nieuwe set er op. Vouwen en gaan! Ik heb eerst een sprongetje canopy control gemaakt. Hoe reageert ie, hoe is de flare, front riser turns etc..
De stuur lijnen kunnen soms te lang of te kort zijn, dat merk je bij de landing. Je kunt er ook in de lucht achter komen, door te flaren. Stallt je chute snel? Dan is de kans groot dat ze te kort zijn. Geen reactie? Waarschijnlijk zijn ze te lang. Vraag ook of iemanfy op de grond kan meekijken naar de vliegcapaciteiten.

Ik heb weer veel plezier van mijn bijna nieuwe chute, time to fly!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s