NL record parachutespringen http://skydivingphotography.com/

NL record parachutespringen – bijna 84

Het is voorbij. Vier dagen feest op grote hoogte. Wat een ervaring. Nee, ik ben nog steeds niet geland 😉

Vrijdag avond zijn wij richting Teuge vertrokken. Daar hebben we onze spullen opgehaald, goodiebags met C10H22 spulletjes afgevuld en bijgekletst met de ESL springers. De European SkyLeague was op vrijdag 19 september gestart. De wekker stond vroeg voor zaterdag, om 08:30 met pak aan in de hangaar. Eerst zijn we begonnen met een lange briefing. Alles werd uitgelegd van begin tot eind. Van groot belang, je bent ineens niet met 4 of 6 para’s in de lucht, maar met 83 (en 3 camera mensen). Dat is een wereld van verschil.

Daarnaast was er nog een nieuwigheidje. Zuurstof. Vanaf 12.500 zijn we aan de zuurstof gegaan, zodat we geen kans hadden op Hypoxia. Achterin het vliegtuig bij de piloot stond een grote zuurstof fles en daar zat een lange buis aan met slangetjes. Deze slang steek je in je helm. Klep dicht en ademen maar.

nlrecord2014-092014 http://skydivingphotography.com/
Exit from the Skyvan- basis – http://skydivingphotography.com/

Vier dagen NL record Parachutespringen – hoe het ging

Zaterdag avond hebben we de eerste sprong kunnen maken. We moesten er een beetje inkomen zeg maar. Mijn exit was niet de mooiste, ik haperde even. Om deze reden kon ik niet mooi bij de formatie komen. Dat haperen kwam doordat de line-up in het vliegtuig niet compact genoeg was. De laatste persoon is uit het vliegtuig gekropen. Helaas funnelde de kern van de formatie ook nog eens, maar gelukkig is iedereen veilig geland.

Zondag hebben we drie sprongen kunnen maken. Hier zat al veel vooruitgang in, maar de formatie vloog nog niet op zijn best. Het zijn lange dagen geweest, want we moesten veel wachten op goed weer en op een blok van Schiphol. Helaas zijn we ook een keer terug gemoeten met het vliegtuig. Gelukkig was dat voor mij ook een beetje mijn redding. Mijn slot en plaats in het vliegtuig waren een pittige combinatie. Daarom was ik maandag erg blij toen ik hoorde dat er geschoven werd in de verdeling van de para’s over de vliegtuigen. Dat heeft als resultaat gegeven dat ik als back floater ( de persoon achterop, bijna op de voeten van de cameraman) naar de formatie kon. Dit heeft tot het resultaat geleid dat ik alle keren bij de formatie was en kon aandocken. Daar was ik erg blij mee. Maandag hebben we 2x met 83 personen gelinked gelegen. Een geweldige ervaring en voor velen het grootste wat ze ooit hadden gevlogen ( ook voor mij).

Dinsdag was de D-day. Helaas is het niet gelukt het record te verbreken. De eerste sprong was een beetje de warm-up round. De blauwe sector lag erg netjes deze keer. In de tweede sprong hebben we met 84 personen gelegen. Helaas klopten er twee grips niet.  Sprong drie was weer even een dipje, het lag allemaal niet lekker. De vierde en vijfde sprong waren weer plaatjes. Alleen.. we lagen iedere keer helaas maar met 83 personen. En 83 is geen 84. Na de vijfde sprong konden we niet meer omhoog van schiphol. Het grote spring avontuur kwam hiermee ten einde. De dag hebben we afgesloten met een buffet geregeld door de Wolk en met heerlijke gebakjes als afsluiter van Herman ( hij was jarig).

Ik kijk terug op een weekend vol mooie momenten, ups en downs. Ik heb veel geleerd, veel mensen gesproken. Mijn tanden op elkaar gezet om beter te presteren. Kortom dit was gaaf. Ik wil dit vaker gaan doen, de mogelijkheden in Nederland zijn beperkt, maar in de USA, bij Skydive Perris kun je wel een P3 course volgen zodat je op een goed niveau komt. Die staat dus nu op mijn lijstje.

Volgend jaar is de planning om het vrouwenrecord te gaan verbreken. Dat wordt weer hard trainen en voorbereiden om dit record wel te kunnen verbreken!

nlrecord2014-092014 http://skydivingphotography.com/
Feel the power – feel the vibe – this is what I do – this is what I like – it’s worth it! Foto Jan Pleiter
Leave a Reply

