Javelin rig

Gear Review: Javelin Odessy

In september 2012 heb ik mijn nieuwe rig gekregen. Ik ben tot het besluit gekomen om een nieuwe te bestellen omdat ik niks kon vinden in mijn maat. De keuze voor een Javelin was snel gemaakt. Veel fabrikanten hadden lange levertijden of onpraktische oplossingen.

Nee, ik wil je niet overtuigen om een nieuw rig te kopen, helemaal niet als het om je eerste rig gaat!

Waarom een Javelin rig?

Sun PathJavelin heeft al geruime tijd ervaring met het ontwikkelen van rigs. Ze valt onder de Sunpath group, die veel ervaring heeft met het maken van rigs voor allerlei doelgroepen.

De Javelins zien er al jaren hetzelfde uit qua opbouw, de poptop ( met daaronder de pilot voor de reserve) is zichtbaar op de buitenkant. Veel andere rig-bouwers werken deze weg in het rig. De flap die de reserve pin beschermt is beter weggewerkt, hij is freefly proof. De flap is namelijk verlengd en is weggestoken in het sluitsysteem.

De sluiting van de main is zeer simpel, waarover soms twijfels lijken te zijn. Daarover meer op diverse fora. De flap is altijd al netjes gesloten gebleven, afgelopen 250 sprongen.

Het rig is mooi plat en te maken in een korte maat. Het meten was simpel, maar heb ik wel door een rigger laten uitvoeren.

Opties op een Javelin rig

Een Javelin rig is al zeer volledig in uitvoering, dat vond ik erg fijn. Ik houd van duidelijkheid, vooral in prijzen. Alleen de backpad heb ik bij betaald, dat vond ik een mooie toevoeging. De Skyhook is voorbereid, maar ik heb ‘m niet laten afbouwen. Ik twijfelde nog over de werking van de toevoeging.

Je moet rekenen op extra kosten doordat je extra lijntjes en mooi-maak items toevoegt aan het rig. Daar heb ik niet voor gekozen, ik vind het mooi als het simpel is.

Ieder rig heeft zijn pro’s en contra’s. Pas rigs voor je overgaat tot aanschaf, kijk naar je budget en je eisen. Bijna alle huidige rigs zijn prima en freefly proof, daar hoef je je geen zorgen over te maken!

Leave a Reply

