Gear review: Skydive Z1 helmet

Materiaal review: Z1 helm

skydive helmet Z1
skydive helmet Z1

Helmen. Er is zoveel over te schrijven. Daarom deze keer een review van een helm die ik zelf al een poos draag. De fullface helm die standaard was voordat Cookie om te hoek kwam kijken. De Z1 van Parasport Italia. De helm heb ik tweedhands gekocht met een bijpassende hoes.

De helm bestaat uit een aantal delen:

  • De buitenschaal
  • Het vizier met sluit en open systeem
  • De coll met clipje
  • De binnenvoering

Je zet de helm gemakkelijk op je hoofd en je sluit ‘m met het clipje. Je kunt de coll wat strakker trekken. Dat vind ik zelf wel fijn en ik heb het gevoel dat de helm vaster zit. Ik denk dat je hem kunt verliezen in vrije val als je erg veel wind onder de coll krijgt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Het clipje zit onder je kin vast, gemakkelijk open te maken met 1 hand. Hij zit ver genoeg onder je kin om de helm op zijn plek te houden.

In de vrije val heb ik altijd genoeg zicht door het vizier. Sommige mensen vinden dat je minder zicht hebt vanwege de rand. Met de nieuwe Z1 is het zicht inderdaad nog beter, deze heeft een groot vizier zonder rand.

De helm is met een hand te openen door middel van het pinnetje voor je neus in te drukken. Het vizier kun je helemaal naar boven openen. Onder je parachute heb je vrij zicht.

Na 5 jaar gebruik is het vizier wel gekrast, maar ik heb nog wel prima zicht. Echte nadelen heb ik nog niet ontdekt, maar ik moet toegeven dat een systeem waarbij je de coll straktrekt en het clipje dichtmaakt wel handig werkt. Daarover volgende keer meer!

Maar kun je er een shoppen voor een zacht prijsje: doen! Het zijn kwalitatief goede helmen en er kan maar weinig stuk aan. Para-proof dus.

Leave a Reply

