Dames record skydiving - photo by Fonsz Kriegsman

Dames record formatiespringen 2015 – hoe was dat?

Vrijdag tien en zaterdag elf juli.
Twee vliegtuigen
Veel energie
Enthousiasme
En 35 dames

1 missie… Het vliegen van een nieuw dames record!

We zijn gestart met een trainingsdag om in vorm te komen. Na sprong drie werd heel duidelijk dat er veel progressie was bij alle meiden. Iedere sprong werd grondig voorbereid met een uitgebreide briefing. De snake van divers uit de trailplane (het volg vliegtuig) kwam er goed uit, de girls uit de leadplane hebben  hier goed naar gekeken om sneller het vliegtuig te verlaten.

Wisselingen van plaats horen er ook bij, iedereen moest zijn beste plek vinden in de formatie. We hebben vrijdag wel de grootste dames formatie boven Nederland gevlogen. Er lag een grip niet helemaal goed en Lesley Gale, onze coach uit de UK lag er ook bij, dus geen record.

Daarna werd besloten om door te gaan voor het record, zodat we ons daar volledig op konden focussen. Je voelt de spanning toch wel. Het blijft bijzonder om zoiets te kunnen doen.

34 dames , drukke boel in de lucht

Je zou verwachten dat het een groot kippenhok zou zijn in de hangaar en het vliegtuig met 34 vrouwen. Dat valt alles mee, hoogstens wat drukte bij de toiletten voor het omhangen. Er is veel discipline tijdens het uitlopen van de sprong, ook in het vliegtuig is iedereen rustig. Iedere keer hebben we in de trailplane een korte peptalk, daarna krijgen we de twee minuten call en kunnen we de sprong gaan uitvoeren.

Mijn plaats in het vrouwen record is achterop, blauw. Van bovenaf gezien lig ik links buitenop aan de achterkant. De basis van de molen. Mijn plek in het vliegtuig, of beter aan het vliegtuig hangend was achterop, maar na twee sprongen mocht ik mijn spierballen tonen door voorop, onder de vleugel te klimmen. Oh yeah, loved my job. Hard werken, genieten van het uitzicht, klaar staan, focus en daarna vliegen.

Dag 2, meet the band of sisters!

 Vrijdag op tijd het bedje in gekropen want zaterdag is de dag. Het moest deze dag gebeuren. De sprong! Zondag zou het weer slecht zijn ( en dat was het ook). Om 8:15 stonden we in onze rode / witte en blauwe pakken klaar voor de briefing. Het figuur is bekend en voor de meeste meiden hun plek in de formatie ook. De dirt dive volgde. Hierbij loop je vanaf de exit de hele sprong uit. Daarna hebben we een peptalk gehad en konden we om 9:00u omhoog. Deze sprong voelde aan alsof iedereen nog wakker moest worden en nog een beetje stijve spieren had. Dus, landen, vouwen en weer opnieuw briefen voor sprong 2.

Sprong twee zijn we verder gegaan met 34 dames. Een dame minder dan vrijdag, omdat het showtime was. Deze sprong was niet slecht en we hadden ook een tweede cameraman bij ons, Henny. De trailplane had nu ook een ‘eigen’cameraman, Fonsz kwam erbij. De derde sprong hadden we wat problemen met het uitlijnen van de vliegtuigen op 15.000 ft. De stress kwam erbij en sommige para-ladies kregen last van wat hypoxia verschijnselen. Gelukkig trekken deze verschijnselen snel weg als je op lagere hoogte komt. Niet de beste sprong, geen debrief, maar gelijk de energie verzamelen voor sprong 4.

Close call, tijd begint te dringen.

Na de dip van sprong 3 hebben we alle energie verzameld voor sprong vier. We weten dat we het truukje kunnen, dus dat record komt er. “You have to hate this formation!” Aldus Lesley. Sprong vier was er bijna. De formatie brak in het midden op omdat de buitenste ring niet genoeg benen gaf om naar binnen te blijven vliegen. Henriette haar armen zijn inmiddels goed opgerekt om alles bij elkaar te houden. Na de landing was het stil. We moeten die sprong echt haten!

Omdat er een holding vanuit Schiphol aankwam moest er vrij vlot gedebriefd en gebriefd worden. Snel naar het toilet ( met 34 dames) en omhangen. De sfeer was gespannen, dit moest hem worden. Een laatste pep-talk en toen was het board time.

Volg oranje

Op hoogte duw je de deur open, check je of het lead vliegtuig er is. Groen licht, de klim naar voor, naar net achter de vleugel is begonnen. Het duwtje van Diana om goed te staan. Alle andere meiden die achter je staan. Op de leadplane zie je meer benen verschijnen. Het oranje pak van Marloes is duidelijk zichtbaar. Ik zet me schrap, klaar om me zo ver mogelijk te lanceren, zodat iedereen achter mij de ruimte heeft om weg te komen. De eerste floaters uit de leadplane vertrekken, ik zet me af en oriënteer me waar Marloes is. Zij is de basis om in de gaten te houden. Ik vlieg naar mijn plek in het stadium, om vanuit deze hoek rustig in te zakken. 

Tine, Alberta en Diana zie ik voor me liggen. Diana pakt de beengrips van Tine en Alberta op. Ik kan nog geen grip oppakken, want Yvette moet rechts naast mij de diamond nog sluiten. Stukje bij beetje zie ik de formatie vormen. De laatste wiek van de molen is ook compleet. Yvette komt aangevlogen en legt snel haar dok. De basis klapt even open, maar kan zich herstellen. Mijn tijd om aan te dokken, zo snel mogelijk vlieg ik het laatste stukje om daarna Diana haar beengrip te pakken… Dan het gevoel, buiten benen blijven geven om de basis het makkelijker te maken voelde dit erg goed. Ik heb de laatste dok gemaakt, maar zag dat iedereen lag. Dit moet kloppen, maar 100% zeker was ik niet. We hebben deze formatie zo’n 5 seconden gevlogen voordat we de tracking hebben ingezet.

Op de grond was het snel duidelijk. Het record is verbroken. Na 22 jaar is het eindelijk gelukt! We hebben een nieuw damesrecord gevlogen met 34 vrouwen!

Grappig feit is dat de jury al snel de beelden in bezit had omdat Jan Pleiter met zijn super-telelens de formatie vanaf de grond had vastgelegd. Het was een duidelijk figuur en klopte. De videomensen, Henny en Fonsz hebben daarna de beelden nog laten jureren zodat het record officieel werd vastgesteld.

We hadden een super ontvangst met een erehaag, bubbels en heel veel felicitaties. We did it! Fuck Yeah!!!

Ik zal snel foto’s uploaden om het verhaal compleet te maken. Dit is alvast het filmpje van dag 1: https://vimeo.com/133284112 

En dit is Record day :  https://vimeo.com/133366737

Op skydivemag.com kun je het verhaal van onze coach Lesley lezen.

Alle meiden: nogmaals bedankt voor het mooie record, maar ook voor de gezelligheid, steun en geweldige momenten!

Blue Skies,

Fanny

Leave a Reply

