Gear review: Square-1 Phantom X helm

Materiaal review: Phantom X fullface helm

Helmen in rood, wit en blauw waren nodig voor het Nederlands record. De optie was er om er een aan te schaffen voor een scherpe prijs, dan doe je dat maar. Maar ik ben erg te spreken over de Phantom X helm van Square-1.

3 onderdelen die ik erg prettig vind:

  1. Het grote vizier. Oké, hij vertekent een beetje, maar ik heb veel zicht tijdens de vrije val, geen randen van de helm in het zicht.
  2. De sluiting: gewoon één drukker dichtdrukken en je helm zit vast.
  3. De padding, zacht en nu nog redelijk fris.

De helm clip je dus dicht met een drukker. Stel deze van tevoren goed af en doe er een tapeje omheen, zodat het bandje niet kan gaan lopen. Af en toe is het gewurm, je moet het trekkoord naar achter trekken en dan pas naar voor richting de drukker brengen. Dan krijg je de band goed strak getrokken.

Gear review: Square-1 Phantom X helm
Gear review: Square-1 Phantom X helm

De helm heeft een vernuftig openingsysteem voor het vizier. Je opent ‘m met twee handen door de zwarte knopjes op de zijkant in te drukken. Het vizier klapt omhoog. Onder de parachute kun je de randen zien, maar dat is niet erg, je kijkt er doorheen. Nadeel vind ik dat de helm of open of dicht is. Als je in de deur zit te wachten op groen licht is dat een nadeel voor lensdragers vind ik.

Het vizier ziet er na een jaar nog goed uit. Je krijgt bij de nieuwe helm een doekje om de binnenkant te beschermen tegen vocht (anti-fog swipe). Inmiddels begint mijn vizier wel weer aan te slaan. Meestal is dat het teken om ‘m schoon te maken. Qua krassen valt het allemaal mee. Al met al ben ik tevreden over de helm. Inmiddels is er een opvolger van de Phantom X op de markt. De KISS. Daar ben ik ook benieuwd naar. Het sluitsysteem is veranderd en behoorlijk vernuftig.

Gear review: Square-1 Phantom X helm
Gear review: Square-1 Phantom X helm

Wat is jouw favoriete helm?

Leave a Reply

