Exit - photo by Ritchard

Skydiven is goed voor je gezondheid!

Een artikel naar Samir Becic Foundation aangevuld met mijn belevingen. Ik heb er twee punten uitgehaald en mijn kant toegelicht.

Het ondernemen van activiteiten met een hoger risico zijn nodig om als mens te overleven. De intense activiteit zet je in het hier en nu en maakt je lichaam fysiek en geestelijk opgeruimd. Tijdens een sprong denk ik niet aan de afwas, dan ben ik bezig met de sprong. Ik ben in het moment. Mindfullnes? Daar lijkt het wel op, ik ben volledig bewust van de ervaring die ik op dat moment beleef. Al voelt dat bij de eerste sprongen misschien niet zo, je herinnert je er misschien niks meer van, maar je bent met overtuiging en aandacht bezig je oefening goed uit te voeren.

Je wordt er fysiek sterker van. Denk maar aan het sturen van je parachute, maar ook in de vrije val ben je hard aan het werk. Tijdens een FS of FF sprong gebruik je veel je spieren in de vrije val. En dat begint al bij de exit met de spierspanning die je opbouwt om je exit goed te lanceren of mee te komen.

Het vliegen onder de parachute vergt ook veel spierkracht, zoals draaien maken met de toggle of het harnas en natuurlijk landen. Het vouwen van je chute kost je in het begin ook veel energie, maar op een gegeven moment heb je meer ervaring omdat je weet hoe je je lichaam het best kunt inzetten om te vouwen.

Om mijn lichaam soepel te houden rek en strek ik regelmatig. Dit doe ik aan de hand van yoga bewegingen in combinatie met ademhaling, zodat ik mij goed kan richten op het hier en nu. Concentratie is namelijk ook belangrijk, daarover later meer..

Wil je heel het artikel lezen, dat is te vinden op de site van healthfitrevolution.com. 

Leave a Reply

