Foto: Henny Wiggers

Beat the records!

Waarom niet gelijk een stuk of wat records breken als het kan?

Vroeg uit de veren, maar helaas was de wereld wit. Mist… tijd om op het gemak koffie te drinken, bij te kletsen na het uitlopen. We kregen een stand-down, wat mij de mogelijkheid gaf wat oppepmiddelen te halen in de vorm van honing en van die snoepjes in een geel doosje. Verkouden. Bizar. Maar toch door willen gaan. Dit kan niet gebeuren, ziek aan de kant zitten. Rust. Warm blijven.

Na de lunch wisten we dat we los konden. Snel een broodje erin. Pak aan, lood om ( 3kg), rig om, helm mee. Uitlopen. Uit de Caravan mocht ik deze keer. Diver. Cool. Duiken naar de formatie. Waar ligt deze? Rem ik op tijd af? Kan ik mijn plek vinden?

Op omhoog, vliegtuigen in formatie en gaan. De plek, dit was perfect. Mijn soort slot. Buitenop. Vrij met de benen kunnen vliegen. Links werd er getrokken. Meer benen. Rechts kort proberen bij Sara te bijven. Druk verminderen, benen geven. Dat ging door mijn hersenen heen.

De tracking ging snel, ander pak, maar vloog prima. Openen en het laatste stuk naar beneden. Mooie sprong. Op naar het record.

Sprong 2. De eerste officiële recordpoging. Om een record geldig te krijgen moet dit worden ingediend. Welke figuren ga je vliegen met hoeveel personen. Alles moet kloppen. Lesley Gale had het druk met stempelen. Uitlopen, klopt alles?

Het vliegtuig in, concentratie, ademhaling, in gedachten de sprong doornemen. Klaarmaken, coll om, helm op, check, klap-klap. Succes & have fun!

Het moeilijkste bleek het goed vliegen van de bewegende delen van de vlinder. Op de beelden moet een goede separatie te zien zijn. Het loslaten en vastpakken van een andere grip in de formatie moet duidelijk te zien zijn. Niet alles hoeft tegelijk te gebeuren, want dat is praktisch onmogelijk in dergelijke formatie.

Op de grond is er bij mij toch altijd te twijfel. Ik zie namelijk niet alles en weet dus niet wat er precies gebeurd is. Gelukkig zijn er de beelden nog, welke beoordeeld zijn… en bleek dat we een nieuw Europees record hadden gezet!

Vrijdag hebben we de ploeg uitgebreid en zijn we met 50 vrouwen omhoog gegaan en daarna met 53. Jeps, toen is dat wereldrecord gelegd. Vier punten in een sprong. En dit was niet de mooiste, maat talent genoeg aan boord van de drie vliegtuigen!

Foto’s door: Henny Wiggers & Andrey Vesolov.

 

Leave a Reply

