Bigway / grote formaties – hoe doe je dat – Deel 1

Plak van de dag. Ff een bigway leggen. Jeps. “Even”.

Er zijn toch een aantal elementen om in de gaten te houden. Het geeft meer plezier tijdens de sprong en tweede punt is veiligheid. Er zijn wat meer mensen dichter bij je in de buurt dan normaal.

Daarom: Veiligheid staat op 1. Dit komt op meerdere momenten terug.

Uitgerust

Het klinkt bezopen, maar zorg dat je uitgerust en zonder kater begint aan je springdag. Het maakt het leuker voor jezelf en voor anderen. Je vraagt veel van je lichaam en geest tijdens de sprongen. Algehele fitheid is een pre. Zorg dat je voldoende drinkt en neem op zijn tijd een hapje. Dat kan fruit, groente of iets met meer koolhydraten zijn, zoals een boterham of een salade met pasta of couscous. Eiwitten en al je andere voedingsstoffen zijn ook belangrijk. Merk je dat je iedere keer een dip krijgt tijdens je dag, kijk dan eens naar je voedingspatroon en probeer iets te veranderen.

Voorbereiding van de sprong

Een goede voorbereiding is het halve werk en dirt diven is gratis. Daarom loop je de exit meerdere malen uit en loop je de formatie. Met pak aan en daarna ook met je set om. Waarom dat zo is? Op deze wijze kun je herkenningspunten vinden om je slot te vinden. Daarnaast: Kijk altijd naar de andere kant van de formatie. Wie ligt er tegenover je? Hoe ligt de basis? Wat is je plek ten opzichte van de basis?

Tijdens de dirt dive kun je al oefenen met je visuals. Waar komt wie te liggen? Hoe ver gaat de basis van je af zijn tijdens de dive? Natuurlijk kun je een keer de basis kort bij hebben of wat dieper hebben liggen. En als je goed dirt dived, dan weet je ook waar je plek is in het vliegtuig en wanneer je in moet stappen! Tijdens de records vond je altijd wel een buddy om te checken of jullie allebei in het vliegtuig zitten.

Audible hoogte meter

En een hele handige: Zet je audible hoogtemeter op de juiste hoogtes. Niks is zo vervelend als te vroeg of juist te laat weggaan van de formatie. Daarnaast kan het ook linke situaties opleveren. Tegenwoordig heb je zelfs ‘piepers’ met vier in te stellen hoogtes in de vrije val. Dit is erg handig. De eerste warning zet je op het moment dat je weggaat, de tweede wanneer je trackinggroep uitsplitst en de derde wanneer je moet openen. Zelf heb ik een audible met 3 piepers bij de grote formaties met trackinggroepen. Ik zette deze op de hoogte dat ik met de trackinggroep wegmoest en telde tot het moment dat we in de trackinggroep uit elkaar moesten. De tweede had ik ingesteld op de openingshoogte en de derde staat op het moment dat ik onder een goed geopende koepel wilde hangen.

Onder de koepel

In de tweede blogpost schrijf ik meer over het vliegen in een bigway. Ik besteed nu nog een ander spectrum van de sprong: onder de parachute. Je bent met een hoop meer mensen in de lucht, die wellicht iets meer in je buurt hangen dan normaal. Dus ogen open. Dat is natuurlijk ook bij de tracking, waarbij je zoveel mogelijk horizontale afstand wil creeren ten opzichte van elkaar. Dit doe je op meerder manieren:

  • Afzwaaihoogte: deze zal hoger zijn dan normaal. bijvoorbeeld 5500ft en openen op 3000ft.
  • werken met trackinggroepen. Hierbij ga je weg in een groepje van 4-6 skydivers en waaier je vanaf 4000ft uit door full speed weg te tracken. In de trackinggroep kan het tempo wat lager liggen, maar doel is om de groepen uit elkaar te krijgen en zo min mogelijk hoogte te verliezen. het zal een zo flat mogelijke tracking zijn.
  • Vaak blijft de basis van de formatie bij elkaar en gaan deze op lagere hoogte uit elkaar, zodat de ruimte optimaal benut wordt.
  • De camera man opent boven de formatie op het moment dat de groepen uit elkaar gaan in tracking. Indien er meerdere camera mensen zijn, spreken zij af wie wanneer opent.
  • Last but not least: kijk om je heen, naast, boven en onder je voor je afzwaait. Zwaai duidelijk af en open je parachute. Er zijn genoeg filmpjes met near misses, kijken is van groot belang. Desnoods track je een stukje door of maak je een kleine correctie in je vliegrichting.

Als je geopend bent, doe je je checks en vlieg je je cirquit zoals afgesproken. Red je de DZ niet? Teveel verkeer? Zoek een alternatief veld en land altijd conform afspraak. Je zou maar iemand tegen komen op final.

Naar het artikel van Joost Luysterburg

Advertisements

One thought on “Bigway / grote formaties – hoe doe je dat – Deel 1

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s