Bigway – Deel 2

In mijn vorige blog heb ik geschreven over de algemenere zaken. Nu ga ik in op het vliegen naar, in en bij een formatie.

Hoe vlieg je een grote formatie?

De vrije val tijd zal nooit langer zijn. Daarom is smooth en clean vliegwerk van belang. Het gripjagen heeft geen nut, het vertraagt het bouwen van een formatie zelfs, omdat er onrust in de docks komt. Dit voorkom je door je slot te vliegen. Naast de formatie vliegen zonder op te pakken. Ook met het Europees damesrecord hebben we dit gedaan om de discipline er in te krijgen. Als je op level vliegt, dan kun je pas oppakken. Blijf ook op level vliegen. Veel formaties willen gaan floaten tijdens de bouw, als je opppakt blijf je actief archen en actief vliegen.

Een stapje terug, hoe kom jij zonder kleerscheuren uit het vliegtuig?

Weet je plek in de formatie en ook in het vliegtuig. Het teken voor de voorbereiding op de exit wordt gegeven. Tip:blijf daarvoor lekker relaxed zitten, je hebt je energie nodig. Vooral op grotere hoogtes moet je goed omgaan met je energie, er is namelijk minder zuurstof in de lucht. Maak je op tijd klaar.

Hoe smoother we het vliegtuig verlaten, hoe gemakkelijker we kunnen gaan bouwen, omdat je dichter bij de basis van de formatie bent. Een verspreide exit levert meer vertraging op dan een moment van instabiliteit. Uiteraard probeer je gelijk stabiel te zijn, maar geef voorrang aan een compacte exit. Op die manier zullen we de werktijd optimaliseren. Exits maken een groot verschil in het succes van onze sprongen. Concentreer op een goede line-up waarbij je dicht op je voorganger staat. Je lichaam (niet alleen je armen of handen) zou constant in contact moeten zijn met het rig van je voorganger, vanaf line-up tot en met je daadwerkelijke exit.

Exits uit de Caravan zijn niet gemakkelijk. Een ongelukje, zoals hardhandig in aanraking komen met de deurpost, zit in een klein hoekje (en dat hoekje daar achterin de kist is geen fijne plek, als je maatjes al vrolijk in vrijeval liggen). Ter bescherming van jezelf en anderen dien je altijd je eigen evenwicht te bewaren in de line up en tijdens de exit. Het is ook verstandig om het contact te bewaren met je voorganger door gebruikmaking van je armen en ellebogen, waarbij je zorgt dat je handen niet uitsteken. Het “binnen boord” houden van handen en armen helpt ook nog bij de exit op het moment dat je buitenkomt: Je verkleint het risico van een blessure en het helpt meestal ook voor stabiliteit.

Een beproefde manier is om vuisten te maken met je handen, je armen en ellebogen te gebruiken voor het “plakken” aan de voorganger en voor de bescherming van je hoofd.

Het is misschien tegennatuurlijk want veel mensen denken bij de exit aan uitspreiden en de lucht pakken. Onderdruk deze neiging tot 2 seconden onder de kist, zodat je vrije lucht hebt en een ander geen stomp of trap hoeft te verkopen. Dit geldt overigens ook voor de floaters.

Vliegen naar je Slot en de Formaties

Nadat je het vliegtuig hebt verlaten, ben je als het goed is achter je je voorganger.  Om je juiste radiaal te vliegen zoek je iemand die voor jou ligt in de formatie. Vaak is dat een voorganger van je, of iemand kort bij je in de buurt. Blijf achter de personen die voor je liggen in de formatie. Zij moeten namelijk als eerste bouwen. Subtiliteit en geduld komen dan om de hoek zetten. Vlieg maar zo dicht mogelijk bij je voorganger, laat zien wat je kunt door te volgen.

Hierboven heb ik het al gehad over je radiaal. Dit hangt samen met het stadion.

De radiaal is de lijn die je vliegt als je de formatie nadert. Deze pak je op en via deze lijn vlieg je naar je plek. Als je in het stadion bent, houdt dat in dat je iets hoger bent dan de basis en als je voorgangers.

Je gaat voor je op je plek bent nog niet op level vliegen. Kortom: kom niet op level met de persoon voor je als dit meer dan een meter horizontaal verschil heeft. Een beetje inzakken gaat gemakkelijker en veiliger dan terug upfloaten. Als de formatie voor je ligt, dan kun je oppakken. Daarvoor doorloop je een aantal stappen voor je oppakt:

  • Stop zo’n 30 cm voor je dock. Vlieg dan uiterst beheerst het laatste stukje dicht
  • Zorg dat je de juiste fallrate vliegt, gelijk aan de formatie
  • Dock zachtjes. Die dreun waarmee jij aandockt voelen ze aan de andere kant van de formatie.
  • Als je oppakt, blijf dan vliegen, ga niet in de relax modus. Zorg dat jij jouw slot vliegt.

Een Paar don’ts:

  • Side slides, back slides binnen 10 meter van de formaties zijn not done. Iedereen achter je moet jouw reactie namelijk compenseren. Daarom zijn de radialen zo belangrijk.
  • Botsingen: vaak het gevolg van het niet goed volgen. Zorg ook dat je de juiste persoon volgt.
  • Kom je er achter dat je toch een verkeerd slot aan het vliegen bent, ga voorzichtig uit de rode zone, vlieg met een ruime boog om de formatie en zoek je juiste radiaal op.

Jij ligt in je slot in de formatie.

Dan begint het harde werken. Vlieg mee, wees alert. In de meeste gevallen: benen geven. Het is heel verleidelijk naast of achter je te kijken hoe het er voor staat. Dat doen de aangewezen personen wel voor je. Blijf door de formatie heen kijken, naar de afgesproken plek. Hierdoor kan het level beter gehouden worden en kun je een key snel ontvangen en naar het volgende punt vliegen.

Help! Ik red de fallrate niet

  • houding
  • lood

Je buigt je als een banaan, voeten op je kont, maar toch red je het eigenlijk net niet. De snelle oplossing is lood omdoen bij de volgende sprong. Heb je meer tijd op de grond, ga eens kijken naar je houding. Bigways vlieg je meer in een box dan in een mantis. Nog meer tijd en centjes? Neem 1 op 1 coaching in de tunnel om aan je houding te werken.

Extra lood mee? Neem dan minimaal 2 kilo extra mee, een halve kilo maakt niet uit.

Val je eronder? Zorg dat je goede upfloattechnieken beheerst. Volgende sprong sleeves of een ruim shirt aan.

Yes! eerste punt is gelegd!

Blijf naar het centrum kijken voor de key en maak dan een vlotte en gecontroleerde move. Vergeet daarbij de basics niet.

Break off

In de eerste post heb ik het gehad over de audible ( pieper). Deze is noodzakelijk tijdens bigways. In het merendeel van de gevallen gaat de binnencirkel met de benen kicken, dan weet je dat je weg moet. In de meeste gevallen gaat je eerste pieper op break off ook af. Soms komt het voor dat je iets later weggaat. Dit is tijdens het EU dames record gebeurd, zodat we een extra punt hadden.

Er wordt ook altijd een hard deck afgesproken. Dit is de laagste hoogte waarop we weggaan in onze tracking. Dat het hard deck bereikt wordt kan diverse redenen hebben, zoals een funnel.

Vertrek uit de formatie

In de eerste post heb ik een deel van de tracking uitgelegd, welke vaak werkt met trackinggroepen. Ook de tracking wordt behandeld tijdens het uitlopen. Je draait weg van de basis, meestal is dat zo’n 180°.  Dan vetrek je in je groep. Meestal is het stuk dat je met de trackinggroep vliegt niet op full speed, maar dit dient om de goede radiaal te vliegen en zo min mogelijk hoogte te verliezen tijdens het eerste deel. Daarna vlieg je op full-speed je eigen tracking. Zit je in de tweede trackinggroep, dan zou je de eerste groep niet in mogen halen. De video mensen openen meestal midden boven de formatie, of bij meerdere videoten, 1 erboven en 1 eronder als het center in tracking gaat.

In het kort, how to bigway?

  • Neem de tijd voor de dirt dive
  • Snelle en zachte exits
  • Clean vliegen, snelheid, houding
  • Juist plaats op je radiaal, stadion en formatie
  • Zacht vliegen, rustige docks op het juiste level.
  • Trackinggroepen, met zijn allen vertrekken
  • individuele tracking, vlieg maximaal
  • Onder de koepel vlieg je voorspelbaar binnen het afgesproken patroon.

Let’s get ready for this season!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s